Πιλάτες: Μόδα ή ανάγκη για ένα πραγματικά λειτουργικό σώμα;

image

Η μέθοδος Πιλάτες αναπτύχθηκε στις αρχές του 20 αιώνα από τον Joseph H.Pilates. Ο ίδιος, όντας αθλητής εμπνεύστηκε το ασκησιολόγιο του από τις πολεμικές τέχνες, τον χορό, τη γιόγκα και τις ακροβατικές τέχνες. Σήμερα είναι αναμφισβήτητα τα οφέλη της μεθόδου και οι οπαδοί της δικαίως αυξάνονται.

Πολλοί γυμναστές και αθλητές υποστηρίζουν ότι μόνο οι ασκησεις με βάρη βελτιώνουν τη δύναμη και την απόδοση στα δυναμικά αθλήματα αντοχής ή έκριξης. Ο ίδιος ο J.Pilates καινοτόμος για την εποχή εκείνη, αναγνώρισε ότι κάτω από τις μεγάλες μυικές ομάδες υπάρχουν κάποιες μικρότερες, οι «εν τω βάθη» μύες. Σήμερα αποδεικνύεται επιστημονικά οτι ο ρόλος τους είναι ρυθμιστικός, δηλαδή ενεργοποιούνται πριν την κίνηση για να σταθεροποιήσουν αρθρώσεις και να αποτελέσουν τη βάση για βέλτιστη δραστηριότητα. Αυτό σημαίνει ότι όταν οι εν τω βάθη μύες είναι εκτός φυσιολογικής λειτουργίας, οι μεγαλύτερες μυικές ομάδες δουλεύουν «υπερωρίες» για να αντισταθμίσουν τις «απώλειες». Κάτι τέτοιο εμποδίζει την φυσιολογική αποθεραπεία μετά την άσκηση, φέρνει το σωμα εκτός μυοσκελετικής ισορροπίας και ως αποτέλεσμα, αποτελεί τη κυριότερη βάση για μυοσκελετικούς τραυματισμούς υπέρχρησης (κάταγμα κόπωσης, οστικό οίδημα, σύνδρομο τενοντοπάθειας, πελματιαία απονευρωσίτιδα, νευρογενείς ισχιοκνημιαίοι, tennis elbow, τροχαντηρίτιδα, χονδρομαλάκυνση επιγονατίδος, εκφυλιστική μηνισκοπάθεια κ.α).

image

Το αυθεντικό σύστημα Πιλάτες (με χρήση ειδικού εξοπλισμού όπως reformer, Cadillac, Barrel και Chair) δουλεύει λειτουργικά ολόκληρο το σώμα και στοχεύει στην δυναμική ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης, στην ενίσχυση των μυών της ράχης και του κορμού, ενώ παράλληλα βελτιώνει την δύναμη και την ευλυγισία ολόκληρου του σώματος. Είναι πλεόν αποδεδειγμένο οτι με ένα δυνατό κέντρο (powerhouse) το σώμα αποδίδει καλύτερα στις αθλητικές δραστηριότητες με την ελάχιστη ενεργειακή κατανάλωση και αποτελεί σημαντικό εργαλείο για την πρόληψη αλλά και την αποτελεσματική θεραπεία διαφόρων μυοσκελετικών τραυματισμών.

Στο αυθεντικό ασκησιολόγιο της μεθόδου πολλές είναι οι ασκήσεις που μιμούνται το πρότυπο κίνησης διαφόρων αθλητικών δραστηριοτήτων όπως είναι το τρέξιμο, η κολύμβηση, η ιππασία, η ξιφασκία, η κοπηλασία, ο χορός κ.α. Όλες οι ασκήσεις εκτελούνται, υπό συνεχή καθοδήγηση, με ακρίβεια, έλεγχο και ροή κάτι που αυξάνει τον νευρομυικό συντονισμό, βελτιώνει την ισορροπία και την ιδιοδεκτικότητα (απόλυτος έλεγχος των τμημάτων του σώματος στον χώρο).

Επίσης, η αντίληψη της λειτουργίας του διαφράγματος (αναπνευστικός μύς) στην αναπνοή και τη στήριξη της σπονδυλικής στήλης, αποτελεί τη βάση όλων των ασκήσεων. Με την εκπαίδευση της σωστής ενεργοποίησης του διαφράγματος βελτιώνεται η χωρητικότητα των πνευμόνων ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται η σταθερότητα του κορμού από τον οποίο εκφύονται οι μεγάλες μυικές ομάδες που κινούν τα άκρα.

Για όλα τα παραπάνω πολλοί elite αθλητές έχουν θωρακίσει το σώμα τους με την αυθεντική μέθοδο Πιλάτες, όπως οι Ολυμπιονίκες Sanya Richards (τρέξιμο 400μ), Dara Torres & Natalie Coughlin (κολύμβηση -ύπτιο, πεταλούδα, ελεύθερο), Andre Ward (πυγμαχία), Julia Mancuso (αλπικό σκι) όπως και μεγάλες ομάδες ποδοσφαίρου (Milan FC) και πολλοί παίκτες του NBA.

Γράφει η Ευρυδίκη Δημητρακοπούλου, PT. PMA Physiotherapist – Pilates Instructor, για το health.in.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s